dinsdag 16 oktober 2012

Het Brits-Nederlandse consumentengoederenconcern Unilever bereidt zich voor op toenemende armoede in Europa. Na decennia van welstand krijgt het Europese continent binnen afzienbare tijd weerom af te rekenen met verarming. 'De armoede keert terug', zegt de Unilever-topman voor Europa, in een interview met de Financial Times Deutschland. 

Volgens hem laat de omzet van Unilever in West-Europa zien, hoe de woekerende recessie in veel Europese landen bedrijven, worden gedwongen om radicaal van koers te veranderen. Unilever beschouwt de huidige economische crisis dan ook niet als een 'voorlopige fase'. Tot vandaag bestaat de strategie van veel ondernemingen op de West-Europese markt erin, zich  van de discounters te onderscheiden, door duurdere biologische producten of merken op de markt te brengen. Als een Spanjaard nu gemiddeld 17 euro uitgeeft voor zijn boodschappen, kan men hem geen wasmiddel verkopen, dat de helft van zijn budget kost, licht men de strategie van Unilever toe. De multinational is nu van plan om in Europa de methodes toe te passen, die eerder al in Azië succesvol bleken. 'In Indonesië verkopen ze afzonderlijke verpakkingen shampoo aan 2 tot 3 cent, en toch verdienen ze er geld aan. Zo verkoopt Unilever in Spanje een wasmiddel in kleine verpakkingen, die maar voor een vijftal wasbeurten dienen. In Griekenland biedt het concern mayonaise en aardappelpuree aan in kleine verpakkingen. Ook op basis van eerdere ramingen zou het Britse bbp in het tweede kwartaal met 0,7 procent zijn gekrompen. De dalingen in de bouw- en de productiesector bleken echter minder zwaar, dan aanvankelijk werd gedacht. De Britse economie blijft hoe dan ook in een periode van recessie. De maanden april, mei en juni zorgen voor het derde kwartaal op rij voor een terugval. In het eerste kwartaal van dit jaar daalde het bruto binnenlands product (bbp) met 0,3 %, het laatste kwartaal van 2011 ging de economie er 0,4 % op achteruit. Sommige analisten rekenen erop dat het bbp tijdens het lopende  kwartaal zal opveren onder impuls van de Olympische Spelen.

Duitsland vreest terugval export

Ook het Duitse ondernemersklimaat raakt verzuurd door de uitdijende eurocrisis. Het Duits ondernemersvertrouwen is in augustus voor de vierde maand op rij verslechterd, zo blijkt uit de index van het Ifo-instituut uit Mannheim. Het Ifo-instituut peilt bij een 7.000-tal ondernemers naar hun verwachtingen over de conjunctuur. Doordat de Ifo-index daalde van 103,2 punten in juli naar 102,3 punten in augustus, belandt het ondernemersvertrouwen in de grootste economie van Europa op het laagste peil sinds maart 2010. Bepaalde analisten hebben er intussen op gewezen, dat een krimp voor de Duitse economie in het tweede halfjaar niet langer denkbeeldig is.  De terugval van de Ifo-index weerspiegelt de vrees van de Duitse CEO voor wankele Europese exportmarkten, terwijl de vraag vanuit de groeimarkten onvoldoende zal blijken om het tij te keren. De vraag naar Duitse goederen vanuit het buitenland , een belangrijke pijler voor een op export gerichte economie, kende deze maand de grootste terugval sinds april 2009.

Spanje zit gekneld in recessie

De Spaanse economie bevindt zich, een kwartaal eerder dan aanvankelijk berekend werd, in een periode van recessie. Dat blijkt uit herziene cijfers van het Spaanse bureau voor de statistiek. Volgens de berekeningen van het INE is Spanje in het laatste kwartaal 2011 - en niet in het eerste kwartaal 2012 - in een periode van recessie beland. De Spaanse premier Mariano Rajoy heeft onlangs een plan aangekondigd waarmee de besparingsmaatregelen verdrievoudigd worden tot 15 % van het bbp tegen 2014. Aan economische groei denkt Rajoy vooralsnog niet.


Schuldbemiddeling

Ruim dertigduizend jongeren in ons land hebben een leefloon. Door de financiële crisis komen alsmaar meer mensen in de schuldproblematiek terecht. Een op de vijf mensen komt vooral in de problemen, door het niet meer betalen van zijn of haar schulden.  Deelnemen aan het sociale leven, degelijk onderwijs genieten en aan ontspanning doen worden als secundaire levensbehoeften beschouwd, maar ze liggen niet meer voor iedereen binnen handbereik.  Een groeiende groep jongeren zet makkelijker de stap naar het OCMW, terwijl ouderen meer met schaamte te kampen hebben.


Related Article:

0 reacties:

Een reactie plaatsen


 

Footer Widget #1

Footer Widget #2

Footer Widget #3

Copyright 2010 Europe in Crisis. All rights reserved.
Themes by Bonard Alfin l Home Recording l Blogger Template